V čem můžeme pomoci

ETOPEDIE

(poruchy emocí a chování)

Rodinná terapie - děti, dospívající i dospělí s problémy v chování a s poruchami chování (ADHD bez a s hyperaktivitou, ADD, ODD)

PSYCHOPEDIE

(mentální postižení)

Žáci, studenti i rodiče se speciálními vzdělávacími potřebami; řešení problémů z oblasti šikany a jejích následků

AUTISMUS A PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA

Děti, adolescenti i dospělí s projevy a potížemi v sociální oblasti (ve škole, vztazích i rodině), včetně terapie v rodině

KOMBINOVANÉ VADY

Žáci, studenti i rodiče s poruchami chování a mentálním postižením v kombinacích s jinými typy postižení

SPU a SPCH

Dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspinxie, dysmúzie, dyspraxie, specifické poruchy chování, symptomatické poruchy řeči

SPECIÁLNĚ-PEDAGOGICKÁ PODPORA, TRANZITNÍ PROGRAM, CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

Všem klientům bez rozdílu věku

LMD x DMO

LMD (lehká mozková dysfunkce)

     LMD je typická různě závažnými odchylkami ve fungování CNS a ve většině případů nepostihuje obecnou inteligenci. Stejně tak mohou při LMD být přítomny rozdílně silné projevy oslabení, například ve vnímání, paměti, pozornosti nebo motoriky. Může, ale nemusí být příčinou specifických poruch učení nebo chování. Od tohoto termínu se v současnosti přechází k termínu poruchy pozornosti a chování.

DMO (dětská mozková obrna)

     Neprogresivní neurologický syndrom, raně vzniklé poškození mozku, manifestující se především postižením hybnosti a postury (tonusu svalstva). Dělíme ji na spastickou (di-, hemi- a kvadruparetická) a nespastickou (hypotonická a dyskinetická neboli extrapyramidální). Sama o sobě nepostihuje intelekt, ale může být součástí symptomů jiných postižení.

Nespecifické poruchy chování x symptomatické poruchy řeči

Nespecifické poruchy učení a chování

     Chybí organický (biologický) podklad vzniku. Vznikají tedy z jiných příčin než specifické poruchy chování. Příčinou vzniku je ve většině případů nesprávné sociální působení na daného jedince.

     Do této skupiny patří především jedinci s dnes již nepoužívaným označením "socio-kulturně znevýhodnění", většinou tedy lidé s hodnotou IQ mezi 85 a 70 (tzv. hraniční pásmo mentálního postižení).

     Pro tuto skupinu klientů je nezbytně nutné, aby se na intervenci a reedukačních krocích aktivně podíleli nejen oni sami, ale také jejich nejbližší sociální okolí.

Symptomatické poruchy řeči

     Definujeme je jako narušenou komunikační schopnost, doprovázející dominantní postižení, poruchu nebo onemocnění.

Breptavost: nepřiměřeně rychlé tempo řeči, narušené dýchání, opakování slabik, porucha artikulace, motorický neklid

Dysfonie: patologická změna hlasu

Dysprozodie: kolísání intenzity hlasu a tempa řeči

Dyslalie: chybné tvoření hlásek (R - rotacismus, L - lambdacismus, Ř - rotacismus bohemicus, sykavky - sigmatismus)

Dysartrie: postižení CNS, porucha hybnosti artikulačních orgánů

Huhňavost: narušení rovnováhy mezi ústní a nosní rezonancí

Koktavost: porucha plynulosti řeči, zrychlení tempa řeči s křečovými záškuby svalů fonačního ústrojí

Vývojová dysfázie: opožděný vývoj jazykových schopností, poruchy sluchové percepce, problémy s hrubou i jemnou motorikou