Dítě s poruchou chování, výchozí přístup 1 - PRAVIDLA A REŽIM

01.01.2018

     Až příliš často v poslední době sleduji, že všeobecně míněné rady o tom, že naše děti by měly být vedeny k samostatnosti a volnosti, jsou jak ze strany některých rodičů, tak ale i u některých rádoby specialistů, naprosto mylně a pro dítě i celou rodinu také zcela škodlivě vykládány - tedy ve smyslu, že dítě vlastně může, téměř cokoli si umane.

     Takto pojaté naprosté hlouposti a paskvily pak vedou k tomu, s čím se setkávám u starších dětí (kdy už je na opravdu účinnou pomoc většinou pozdě) - nezvladatelnost, negace rodičů (školy, společnosti), citové oploštění, vytržení ze současné rodiny a do budoucna pak problém s budováním a udržením vlastních vztahů.

     Samostatnost a volnost je samozřejmě u našich dětí důležité budovat, ale především v rámci pracovní a sportovní činnosti, kooperace, tvořivosti, vztahových situací a také v době relaxace a odpočinku. Dost lidí se vzorově inspiruje alternativními pedagogickými směry - na tomto místě je ale potřeba zdůraznit, že nejde vytrhnout jen pedocentrismus z Montessori nebo Waldorfu a bezhlavě se jím řídit. Všechny alternativní školy pravidla i režim v nějaké formě využívají - slavnosti, penzum, kartotéky, eurytmie, epochy, týdenní plány atd., takže ani zde není bezmezná svoboda dítěte.

     Pro děti, obzvlášť pro děti s problémem v chování, nebo již s rozvinutou poruchou chování, jsou REŽIMOVÁ OPATŘENÍ A PRAVIDLA naprosto nezbytná. Prosím, snažte se při své výchově alespoň částečně držet níže uvedených bodů (bude tak mnohem větší šance, že se život Vašeho dítěte i Váš vlastní rodinný život stane v mnoha ohledech spokojenějším)

- nejprve si sami dobře rozmyslete, co vlastně od dítěte chcete a také to, zda pravidla a režim jsou schopni dlouhodobě dodržovat také ostatní členové rodiny

- pravidla i režim je potřeba vymezit podle aktuálních schopností dítěte, jasně, ale stručně a srozumitelně, jejich počet a druhy způsobu plnění vyčíslete relativně malým počtem prvků (dobrá pamatovatelnost)

- dítě by se podle svých možností mělo na tvorbě plánů a pravidel podílet, cíle se růstem společně obměňují a posunují k vyšším metám

- důležité je nebýt hysterickým tyranem a nelpět na detailech, od rodičů je potřeba i optimistické důslednosti, povzbuzení a kreativity

- režim a pravidla nakreslete, napište, zvýrazněte, vyvěste, opakujte, diskutujte, ptejte se nebo odpovídejte na otázky - to vše výrazně přispívá k pozitivnímu přijetí a dalšímu vývoji

- buďte hodně trpěliví - vše chce svůj čas a obzvlášť v těchto případech se k lepšímu posouváme po skutečně malém cupitání